eRMAIL

piątek, 28 września 2012

Społeczna inspekcja pracy powstała ponad 200 lat temu




Społeczna inspekcja pracy powstała ponad 200 lat temu  w Wielkiej Brytanii, gdzie w 1802 roku uchwalono ustawę o zachowaniu zdrowia i moralności uczniów oraz innych pracowników zatrudnionych w przędzalniach bawełny i innych zakładach, inicjując instytucję „ochotniczych wizytatorów”, którzy mieli nadzorować wykonywanie przepisów ustawy. Można dojść do wniosku, iż społeczni wizytatorzy byli prekursorami dzisiejszej społecznej inspekcji pracy – jako, że profesjonalna inspekcja pracy, w postaci inspekcji fabrycznej, pojawiła się, również w Wielkiej Brytanii, dopiero 30 lat później.
                Społeczna Inspekcja Pracy w Polsce została ustanowiona ustawą z 4 lutego 1950 roku (Dz. U. z 1955 r. Nr 20, poz. 134) w celu wzmocnienia inspekcji nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy oraz w celu podniesienia jakości bezpieczeństwa i higieny pracy, jak również wzmożenie w zakładach pracy walki z chorobami zawodowymi. Według ustawy[1] SIP była służbą społeczną, powoływaną i pełnioną przez samych robotników, ale współzależną od związków zawodowych. Do zakresu jej działania należała kontrola przestrzegania przez dyrekcję fabryki przepisów prawa oraz zapisów układów zbiorowych i regulaminów pracy w sprawach bhp, ochrony zdrowia pracowników, pracy kobiet i młodocianych, czasu pracy i urlopów oraz oględziny urządzeń technicznych i sanitarnych pod względem poprawności wymagań bezpieczeństwa pracy.
            Organami Inspekcji Społecznej, tak samo  jak dziś, byli: zakładowi, oddziałowi oraz grupowi społeczni inspektorzy pracy. Na Społecznego Inspektora Pracy mógł kandydować pracownik danego zakładu, przynależący do związku zawodowego i nie będący na  stanowisku kierowniczym w administracji zakładu na kadencję jednego roku. Zgodnie z ustawą Społeczny Inspektor pracy swoje czynności kontrolujące mógł pełnić po godzinach pracy, a jedynie w niecodziennych sytuacjach, po uzgodnieniu takiej potrzeby z kierownikiem, w czasie pracy. Za swoją aktywność zakładowi społeczni inspektorzy uzyskiwali zryczałtowane wynagrodzenie w wysokości, odpowiednio, jak za 10 do 30 godzin pracy w umotywowanych sytuacjach ryczałt mógł być podwyższony do 60 godzin. Zakładowy sip miał prawo wydawania oficjalnych na piśmie zaleceń adresowanych do dyrektora zakładu w celem usunięcia zauważonych nieprawidłowości.
Dopiero po 33 latach ta pierwsza ustawa została zastąpiona nową ustawą o Ustawa z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy. Dz.U. 1983 nr 35 poz. 163 po drobnych zmianach w roku 1985 , 1996, 1998, 2001, 2010, i obowiązuje do dziś[2].„Ponad pół wieku temu ustawą z 4 lutego 1950 r. powołano do życia instytucję społecznej inspekcji pracy jako organ zakładowych organizacji związkowych kompetentny do sprawdzania konkretnych podmiotów. Społeczna Inspekcja Pracy ma niewątpliwie duży dorobek między innymi w trwałym budowaniu nawyków społecznej kontroli i oddziaływania na właścicieli zakładów pracy, poprzez egzekwowanie od nich obowiązków respektowania przepisów w zakresie ochrony pracy oraz aktywowanie działań zmierzających do polepszania warunków pracy. Społeczna Inspekcja Pracy przetrwała pół wieku. Świadczy to o tym, że jest przydatna i zdała sprawdzian ze swojej niełatwej działalności. Bezpieczeństwo pracy wyznacza jeden z elementów konkurencyjności w  zarządzaniu, co istotnie wpływa na wizerunek firmy. Cenią to ci pracodawcy, którzy dbają o należny klimat pracy w zakładzie oraz dobre partnerstwo z organizacjami związkowymi które reprezentują pracowników. Funkcjonalność społecznych inspektorów pracy jest procesem ciągłym, wydane dzisiaj zalecenia czy uwagi społecznego inspektora pracy przynoszą zysk dopiero jutro. Niekiedy  „jutro” to także kilkanaście lat. Funkcje społecznej inspekcji pracy są bezsporne, chronienie na bieżąco warunków pracy w celu umożliwienia pracownikom bezpiecznych i optymalnych miejsc pracy oraz komfortu na poszczególnych stanowiskach. Wyeliminowanie przynajmniej tylko jednego zagrożenia to przeciwdziałanie być może wielu tragedii i nieszczęść. Umocnieniem społecznej inspekcji pracy powinni być, zainteresowani wszyscy  organizacje związkowe, pracodawcy, Państwowa Inspekcja Pracy i Rada Ochrony Pracy”[3].




[1] Ustawa z dnia 4 lutego 1950 r. o Społecznej Inspekcji Pracy. Dz. U. z 1950, Nr 6, poz. 52                z późn. zm.
[2] Przyjaciel przy pracy. 2/2010 str.22 Agencja Wydawnicza BEHAPRESS s.c
[3] W. Bojnowski: Społeczny nadzór nad warunkami pracy. Materiały szkoleniowe. Państwowa Inspekcja Pracy  Warszawa 2004, s. 3


6 komentarzy:

  1. Na społecznego inspektora pracy nałożono bardzo szeroki zakres zadań i obowiązków, Wykonanie tych wszystkich zadań i obowiązków od społecznego inspektora pracy wymaga odpowiedniego podejścia do ich realizacji w sposób zorganizowany i oparty na planowanym działaniu.
    Podstawą działania sip powinien być plan pracy opracowany na okres roku kalendarzowego i zatwierdzony przez zakładowe organizacje związkowe.
    Przy tworzeniu planu pracy powinna być pomocna własna ocena warunków pracy w zakładzie oraz dokumentacja uzyskana podczas kontroli i przeglądów warunków pracy,
    Wskazane byłyby także propozycje zgłaszane przez wydziałowych i grupowych sip oraz wnioski z analizy sytuacji chorobowej i wypadkowej w zakładzie pracy.
    Prawidłowo opracowany plan pracy powinien zawierać określenie rodzaju planowanej pracy, terminy ich wykonania oraz rubrykę uwag, w której będą notowano by efekty uzyskane w wyniku realizacji wskazanego działania.
    Po zatwierdzeniu planu pracy przez zakładowe organizacje związkowe społeczny inspektor pracy odpowiedzialny jest za jego prawidłowe i terminowe wykonanie. Zakładowy społeczny inspektor pracy ma także obowiązek, przynajmniej raz na kwartał, składać zakładowym organizacjom związkowym sprawozdanie z wykonania planu.
    Sprawozdanie z wykonania planu mogą być składane ustnie lub opracowane w formie pisemnej w zależności od uzgodnień pomiędzy społecznym inspektorem pracy a związkami zawodowymi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osieroceni społecznicy

      http://www.atest.com.pl/article.php?id=wa1002_1

      Usuń
    2. Co dalej Społeczna Inspekcjo Pracy?



      http://www.atest.com.pl/article.php?id=lc1004_1

      Usuń
  2. Przykładowy roczny plan pracy zakładowego społecznego inspektora pracy:
    -Zapoznanie się z zakładowym układem zbiorowym pracy bądź regulaminem wynagradzania pracowników oraz regulaminem pracy.
    -Analiza wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zakładzie pracy za rok ubiegły.
    -Kontrola świadczeń należnych pracownikom z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
    -Kontrola wewnętrzna w zakresie bhp na terenie zakładu pracy wspólnie z inspektorem bhp w celu stwierdzenia faktycznego stanu bhp w zakładzie.
    -Kontrola wstępnych i okresowych badań lekarskich pracowników.
    -Kontrola wstępnych i okresowych szkoleń pracowników w zakresie bhp
    -Kontrola warunków pracy pracowników młodocianych.
    -Kontrola warunków pracy zatrudnionych kobiet.
    -Kontrola zakładu pracy pod względem porządku, czystości i kultury miejsca pracy.
    -Okresowe szkolenie wydziałowych i grupowych SIP.
    -Udział SIP w posiedzeniu zakładowej Komisji bhp
    -Kontrola gospodarki odzieżą roboczą i ochronną (przydział, naprawa i pranie odzieży).
    -Kontrola stanu zaopatrzenia i wydawania pracownikom środków higieny osobistej.
    -Kontrola przestrzegania przez pracowników przepisów i zasad bhp.
    -Kontrola maszyn i urządzeń pod kątem bhp.
    -Kontrola eksploatacji urządzeń podlegających pod UDT oraz uprawnień kwalifikacyjnych pracowników w tym zakresie.
    -Kontrola sprawności technicznej kotłowni i urządzeń centralnego ogrzewania oraz uprawnień kwalifikacyjnych pracowników.
    -Kontrola sprawności technicznej urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych w zakładzie pracy.
    -Kontrola stanu urządzeń energetycznych i ochrony przeciwporażeniowej oraz kwalifikacji osób wykonujących nadzór i eksploatację ww. urządzeń.
    -Kontrola sprawności technicznej urządzeń sanitarno-higienicznych w zakładzie.
    -Kontrola warunków pracy przy robotach transportowych i w magazynach.
    -Kontrola zasad wydawania i warunków spożywania przez pracowników napojów i posiłków profilaktycznych.
    -Kontrola przestrzegania norm higieniczno-sanitarnych w zakresie natężenia oświetlenia na stanowisku pracy – kontrola wyników pomiarów.
    -Kontrola przestrzegania norm higieniczno-sanitarnych w zakresie hałasu, wibracji, mikroklimatu, zapylenia i środków chemicznych (kontrola pomiarów środowiskowych).
    -Kontrola wyposażenia apteczek w zakresie udzielania pierwszej pomocy oraz uprawnień pracowników przeszkolonych do jej udzielania.
    -Kontrola instrukcji techniczno-ruchowych, technologicznych oraz instrukcji obsługi maszyn i urządzeń w zakładzie pracy.
    -Opracowanie sprawozdania z działalności SIP.

    OdpowiedzUsuń
  3. I blog frequently and I seriously thank you for your
    information. This article has really peaked my interest.

    I'm going to book mark your website and keep checking for new details about once per week. I subscribed to your Feed as well.

    Here is my website: Kolagen platinum

    OdpowiedzUsuń
  4. Anonimowy16 Lutego 2013 14:25

    I blog często i poważnie dziękuję za
    informacje. Ten artykuł naprawdę osiągnął moje zainteresowanie.

    Idę do rezerwacji zaznaczyć swoją stronę i zaglądać do nowych informacji na temat tygodnie po jednej. I subskrypcji do kanału, jak również.

    Oto moja strona www: platinum Kolagen

    OdpowiedzUsuń